Als kerkelijke gemeenschap wil je bezig zijn met mensen, geloof en verbinding.
Heb je als kerkenraadslid of lid van een parochiebestuur vragen over samenwerking, kerkbeheer of beleid? 🌱 Doe mee met ons Vrijdag Vragenuur, georganiseerd door Kerk&Raad en Kerk&cetera, en stel jouw vragen eenvoudig via WhatsApp!
Het is weer zover: de jaarrekening van de gemeente en diaconie moet in mei door de kerkenraad worden behandeld en daarna voor inzage worden gelegd in de gemeente.
Veel kerken worden onverwacht geconfronteerd met een tekort in de begroting.
Hoe weet je als kerkelijke gemeenschap of je financieel op koers ligt?
Veel kerkelijke gemeenschappen kampen met teruglopende inkomsten en stijgende kosten. Hoe zorg je ervoor dat je als kerk zicht houdt op de financiën, zodat je toekomstgericht kunt sturen?
De jaarlijkse financiële verantwoording van uw kerkelijke gemeente is van groot belang.
Laat onze experts u helpen om alles op tijd en zonder zorgen af te ronden.
Wist u dat het tijdig controleren van de jaarrekening cruciaal is voor de transparantie en betrouwbaarheid van uw kerkelijke gemeente?
Het opstellen en controleren van de jaarrekening van een kerkelijke gemeente is een taak die zorgvuldigheid en aandacht vereist. Bij Kerk&cetera begrijpen we het belang van een correcte en transparante financiële rapportage.
Heb je als kerkenraadslid of lid van een parochiebestuur vragen over samenwerking, kerkbeheer of beleid? 🌱 Doe mee met ons Vrijdag Vragenuur, georganiseerd door Kerk&Raad en Kerk&cetera, en stel jouw vragen eenvoudig via WhatsApp!
Het opstellen en controleren van een jaarrekening is een intensief maar waardevol proces. Met onze gestructureerde aanpak zorgen we voor transparantie, kwaliteit en een goed samenspel met penningmeesters, kerkrentmeesters, diaconieën en kerkenraden.
Bij Kerk&cetera begrijpen we dat een jaarrekening meer is dan cijfers alleen. Het gaat om inzicht, vertrouwen en een solide basis voor de toekomst van jouw geloofsgemeenschap.
Bij Kerk&cetera streven we ernaar om kerken en geloofsgemeenschappen te ontzorgen op administratief gebied. Een recent succesverhaal laat zien hoe we dit in de praktijk brengen. In slechts drie weken tijd hebben we de jaarrekening van een protestantse gemeente grondig gecontroleerd en goedgekeurd. Dit is hoe we dat samen met de gemeente voor elkaar hebben gekregen.
Het afgelopen jaar hebben we bij Kerk&Raad en Kerk&cetera samen met kerken en gemeenschappen gebouwd aan sterke fundamenten.
Het beheren van kerkelijke financiën is in de afgelopen jaren een complexere taak geworden waarbij nauwkeurigheid en transparantie van groot belang zijn. Het blijkt dat steeds meer kerkelijke gemeenschappen de financiële administratie een uitdaging vinden door beperkte middelen of kennis.
Het einde van het jaar nadert en dat betekent: tijd voor de jaarrekening. Wij begrijpen hoe belangrijk een goede planning is om alles tijdig en overzichtelijk af te ronden.
Het kerstverhaal inspireert ons elk jaar weer met een boodschap van hoop, verbinding en licht in de duisternis.
Waarom werken gemeente- en parochieleden vrijwillig voor de kerk? Wat heeft die motivatie te maken met hun inzetbaarheid? Hoe voer je daarover het gesprek? Hoe kan je slim gebruik maken van de beschikbare talenten? En wat kan het uitbesteden van taken daarin betekenen? Er is nog plek, dus je kunt je nog (gratis) aanmelden.
Wij begrijpen dat het werk in een kerkelijke gemeenschap veel meer inhoudt dan alleen de zondagse dienst. Van administratie en ledenbeheer tot communicatie en archivering, er komt veel bij kijken.
Waarom werken gemeente- en parochieleden vrijwillig voor de kerk? Wat heeft die motivatie te maken met hun inzetbaarheid? Hoe voer je daarover het gesprek? Hoe kan je slim gebruik maken van de beschikbare talenten? En wat kan het uitbesteden van taken daarin betekenen?
Onze collega Wouter is onlangs vanwege het werk en de studie van zijn vrouw verhuisd naar Zweden. Vanuit Zweden blijft Wouter als directeur actief voor Kerk&cetera.
Een kerk is een waardevolle ontmoetingsplaats tussen God en mensen. Heb jij ook zo’n mooie ruimte? En droom je ook van een goed gebruik, waarbij jouw kerk een plek in het dorp of de stad is waar mensen graag komen?
In het weekend van 22 en 23 maart zijn wij weer aanwezig op de Kerkenbeurs in Houten. In onze stand kan je alle vragen kwijt over kerkelijke financiën en (leden)administratie, secretariaat, webbeheer, gebouwbeheer en verhuur. We presenteren ook onze laatste ontwikkelingen in het platform www.kerkzaalhuren.nl.
We hebben mooie reacties gehad op ons klantonderzoek en in dit bericht delen we graag de uitkomsten.
Wij zijn trots om aan te kondigen dat wij sinds dit jaar officieel partner zijn van VKB Kerkrentmeesters! Het partnerschap is een erkenning van de deskundigheid, integriteit, transparantie en betrouwbaarheid van de kerkelijke dienstverlener.
Vrijwilligers vinden het lastig om te stoppen met hun functie, omdat er vaak geen opvolgers zijn. Ook raken zij soms uitgeblust en gedemotiveerd en dit is een probleem dat we in veel kerken zien opkomen. Daarom is het belangrijk om vrijwilligers duurzaam in te zetten in uw kerkelijke gemeente, maar hoe?
Er vinden zoveel mooie activiteiten plaats in onze kerken, maar zijn deze ook zichtbaar op de website voor (toekomstige) gemeenteleden? In onze gratis websitescan checken wij, naast het up to date zijn van vereiste informatie, ook de missionaire uitstraling, zoals een activiteitenagenda.
Iedere vrijwilliger heeft ermee te maken: een goede balans tussen de inzet voor de kerk en het persoonlijk leven. Waaraan besteed je tijd en hoe bewaak je dat het niet te veel wordt? Wouter Voshol deelt in deze ‘week van de vrijwilliger’ elke dag een tip. Vandaag tip 5: bewaak je eigen grenzen.
Iedere vrijwilliger heeft ermee te maken: een goede balans tussen de inzet voor de kerk en het persoonlijk leven. Waaraan besteed je tijd en hoe bewaak je dat het niet te veel wordt? Wouter Voshol van Kerk&cetera deelt in deze ‘week van de vrijwilliger’ elke dag een tip. Tip 4: maak slim gebruik van e-mail en een digitale omgeving.
Iedere vrijwilliger heeft ermee te maken: een goede balans tussen de inzet voor de kerk en het persoonlijk leven. Waaraan besteed je tijd en hoe bewaak je dat het niet te veel wordt? Wouter Voshol van @Kerk&cetera deelt in deze ‘week van de vrijwilliger’ elke dag een tip. Vandaag tip 3: wees realistisch in wat je kunt doen en laat dat weten.
Iedere vrijwilliger heeft ermee te maken: een goede balans tussen de inzet voor de kerk en het persoonlijk leven. Waaraan besteed je tijd en hoe bewaak je dat het niet te veel wordt? Wouter Voshol deelt in deze ‘week van de vrijwilliger’ elke dag een tip. Vandaag tip 2: maak inzichtelijk wat er van jou verwacht wordt.
Iedere vrijwilliger heeft ermee te maken: een goede balans tussen de inzet voor de kerk en het persoonlijk leven. Waaraan besteed je tijd en hoe bewaak je dat het niet te veel wordt? Wouter Voshol deelt in deze ‘week van de vrijwilliger’ elke dag een tip. Vandaag tip 1: het start bij je eigen agenda.
Is de website het visitekaartje van jouw gemeente? Zijn de contactgegevens nog actueel en zijn alle verplichte gegevens op de website beschikbaar? En voldoet jouw website aan de richtlijnen voor het gebruik van foto’s?
Een kerk heeft een missionaire taak en wil in de maatschappij aanwezig zijn. Hoe laat je dan zien wie je bent? Hoe ben je vindbaar?
Kerk&cetera heeft een nieuwe website gemaakt voor classis Veluwe van de PKN.
In juni presenteerden wij ons whitepaper over de duurzame inzet van vrijwilligers in een krimpende kerk; nog steeds een zeer actueel thema binnen gemeenten en parochies.
Meneer en mevrouw zijn het er duidelijk niet mee eens. Al lange tijd is er niemand om het preekrooster samen te stellen, dus wordt de kerkenraad ermee belast, maar die heeft al zoveel taken dat dat er nu net niet bij kan.
We willen graag het verhaal van Jan met je delen. Jan is scriba in een protestantse gemeente. Jan doet deze taak al ruim tien jaar en heeft heel wat uren besteed aan deze taak. Jarenlang heeft hij de taken als scriba met veel plezier gedaan, maar de laatste jaren voelt het meer en meer als een last. Sinds vijf jaar is Jan met pensioen en hij merkt dat het tijd is om het stokje door te geven, maar aan wie?
Ben jij lid van een kerkelijke gemeente en vervul je zelf een vrijwilligersfunctie? Of maak je het van dichtbij mee dat het lastig is om alle openstaande vacatures van b.v. kerkenraadsleden, kerkrentmeesters, kosters of het beamteam op te vullen? Vul dan onze korte vragenlijst in en maak kans op een gratis adviesgesprek van Kerk&cetera.
Kerk&cetera wil weten waar jij als vrijwilliger in de kerk tegenaan loopt. Met jouw inbreng kunnen wij kerkelijke gemeenten nog beter van dienst zijn. Als je meedoet maak je tevent kans op een gratis adviesgesprek.
Een van de belangrijkste principes die we omarmen als Kerk&cetera, is dat het in de kerk altijd over de mensen zou moeten gaan. Het gaat om de gemeenschap, het geloof in God en het samenbrengen van mensen om elkaar te ondersteunen en te inspireren. Helaas zien we vaak dat kostbare tijd wordt besteed aan administratieve taken, zoals ledenadministratie, websitebeheer, agenda’s maken voor vergaderingen, notuleren en andere secundaire verantwoordelijkheden.
Wilt jij ontdekken hoe je vrijwilligers duurzaam kunt inzetten in jouw kerkelijke gemeente? Op 8 februari 2024 geeft Wouter Voshol, eigenaar van Kerk&cetera en Kerk&Raad, een interessant webinar over dit onderwerp. Schrijf je nu in.
Kerk&cetera wil weten waar jij als vrijwilliger in de kerk tegenaan loopt. Met jouw inbreng kunnen wij kerkelijke gemeenten nog beter van dienst zijn. Als je meedoet maak je tevens kans op een gratis adviesgesprek.
Trouw schrijft vandaag over de beperkte menskracht in kerkelijke gemeenten. "De moderne vrijwilliger zet zich liever in voor kortlopende projecten dan dat die een structurele taak aanneemt.", zo is te lezen in het artikel. Wij herkennen die trend en zijn er juist voor deze terugkerende taken.
Caecilia Johanna van Peski is één van de leden van de Raad van Advies van Kerk&cetera.
Vandaag stelt Raad van Advies lid Vincenza La Porta zich aan u voor.
Floris Wagenaar is lid van de Raad van Advies binnen Kerk&cetera.
Vandaag stelt onze nieuwe collega Karin Loeff zich aan u voor.
De vakantieperiode is in aantocht. Tijd om (kerkelijke) taken even neer te leggen en te ontspannen. De collega’s van Kerk&cetera nemen ook een periode van rust in de komende weken, maar Kerk&cetera blijft bereikbaar!
Wij werken samen met Stout & Boele Consultancy. Stout & Boele Consultancy is een brede dienstverlener voor kerken op administratief gebied.
Het tweede lid van de Raad van Advies wie we aan u willen voorstellen is Nico van Mourik.
Een belangrijke rol in de kerkenraad is de rol van scriba. Het woord scriba is Latijn voor ‘schrijver’. De scriba maakt vaak de agenda voor de vergaderingen, zorgt voor de verslaglegging van de vergadering en regelt de correspondentie. De scriba wordt ook wel “het centrale adres” van de gemeente genoemd.
Carlo Post is één van de leden van de Raad van Advies van Kerk&cetera.
Vandaag stelt onze collega Cindy Smolders, ondersteuner van Kerk&cetera, zich voor.
Deze week is het Hemelvaartsdag. We herdenken dan dat Jezus opvoer naar de hemel.
Kerk&cetera is al enige tijd verbonden met de Protestantse Gemeente te Gennep e.o. Wij voeren de betalingen- en de verhuuradministratie en bij de totstandkoming van de begroting en jaarrekening treden wij op als procesbegeleider.
Kerk&cetera groeit! Ben jij onderdeel van onze groei?
In de afgelopen maanden heeft Kerk&cetera een nieuwe website gemaakt voor classis Veluwe van de PKN.
De dienstverlening van Kerk&cetera omvat veel verschillende diensten. Eén van de diensten is het als ambtelijk secretaris ondersteunen in het proces van samengaan van gemeenten.
Een groot deel van Nederland heeft net vakantie gehad. Tijd om taken even neer te leggen en uit te rusten.
We komen graag in gesprek met nieuwe collega’s die bij willen dragen aan optimale ondersteuning voor kerkelijke gemeenten én aan de verdere groei en ontwikkeling van onze dienstverlening en het bedrijf.
Het college van kerkrentmeesters en het college van diakenen maakt in de eerste maanden van het nieuwe jaar de jaarrekening over het vorige jaar op. De jaarrekening moet in het betreffende college worden besproken en na behandeling in de kerkenraad ook voor inzage worden voorgelegd aan de gemeente.
In ons werk zien wij regelmatig dat gegevens van kerken niet up-to-date zijn in bijvoorbeeld de KvK. De adresgegevens zijn verouderd of de adresgegevens van het kerkgebouw staan erin, maar er is geen brievenbus bij de kerk. Ook komt het voor dat bestuurders van de kerk niet goed ingeschreven staan in de KvK en in het UBO-register.
Grote, oude kerken die maar voor een deel gevuld zijn en wel moeten stoken voor de gehele ruimte. Je hoort er regelmatig over! Er worden allerlei oplossingen voor dit probleem bedacht, van warme truien tot het plaatselijk verwarmen van de kerk via infrarood kachels.
Kerk&cetera ontzorgt graag kerkelijke vrijwilligers in reguliere taken. Daarnaast ontzorgt en begeleidt Kerk&cetera echter ook bij (eenmalige) projecten en processen. Hierbij valt te denken aan trajecten van samengaan van verschillende gemeenten, de aankoop of verbouw van een kerkgebouw of het opzetten van systemen en processen.
Kerk&cetera werkt aan een nieuwe website voor een classis van in de Protestantse Kerk in Nederland. De oude website was niet meer up-to-date en niet zo gebruiksvriendelijk. Kerk&cetera richt de nieuwe website in voor deze classis en loopt ook alle teksten na op inhoud en op leesbaarheid.
Met het aantal klanten, groeit ook het team van Kerk&cetera. Kijk op onze website, daar staan alle leden van het team en van de Raad van Advies.
De feestdagen liggen achter ons en het nieuwe jaar is aangebroken. Een nieuw jaar met veel nieuwe ideeën en nieuwe plannen.
Aankomende zondag is het kerst. We herdenken bij kerst de komst van Christus op aarde, de geboorte van het Licht.
Vorige week donderdag opende wij officieel onze deuren van het pand in Gorinchem!
Vandaag is het Nationale Vrijwilligersdag. Het werk in de kerk kan niet zonder de inzet van de vele vrijwilligers. Wij zetten één vrijwilliger graag in het zonnetje. Gerda Berends van de Protestantse Gemeente Gennep is dit jaar kerkelijk vrijwilliger van het jaar en ontvangt van ons de wisseltrofee.
Inmiddels heeft Kerk&cetera op LinkedIn meer dan 100 volgers. Daar zijn wij blij mee! Als nieuwe organisatie is het belangrijk dat we zichtbaar zijn en onze doelgroep bereiken.
Het kerkelijke jaar kent veel feestdagen. Eén daarvan is de Dankdag voor Gewas en Arbeid. Op de meeste plaatsen is dit de eerste woensdag van november. Er wordt dan gedankt voor de oogst die is binnengehaald, maar ook voor allerlei andere zaken. Waar ben jij dankbaar voor?
Je kent het wel, je komt op een website en het laatste nieuwsbericht is van een paar jaar geleden. Een website laten maken, dat is een eenmalig project. Zo ging vorige week de nieuwe website van Kerk&cetera live. Een website bijhouden, is echter een doorlopende taak!
Afgelopen week is er weer veel werk verzet bij Kerk&cetera. Naast dat ons mooie pand aan de Langendijk 35 in Gorinchem voorzien werd van onder andere een fleurig nieuw behangetje, zijn we ook bezig geweest met de inhoudelijke dienstverlening van Kerk&cetera.
Vanaf 1 september werkt Lisanne als accountmanager. Met haar ervaring als verenigingsmanager brengt Lisanne veel inhoudelijke kennis en expertise in die ze graag inzet in haar contact met de kerkelijke gemeenten.
Vrijwilligers zijn enorm belangrijk voor de kerkelijke gemeente. Bijna alle taken worden door vrijwilligers verricht. Maar wat te doen als er minder vrijwilligers zijn? Kunnen uw vrijwilligers die taken nog volhouden? Of zijn het teveel taken?